Nadanie imienia Tomasza Beksińskiego naszemu festiwalowi
Zarząd Stowarzyszenia Inicjatyw Niezależnych „PROGRES” uprzejmie informuje, że za zgodą i wolą większości członków stowarzyszenia, nawiązaliśmy współpracę z Fundacją Beksiński, która ma swoją siedzibę w Rzeszowie. Owocem tej współpracy jest fakt, że Festiwal Rocka Progresywnego w Gniewkowie, którego jesteśmy organizatorem, będzie miał w nazwie dołączony dodatkowy człon, a mianowicie im. Tomasza Beksińskiego. Nieco rozbudowana nazwa festiwalu, będzie obowiązywała począwszy od ósmej edycji imprezy, która jest planowana w przyszłym roku w dniach: 28-29 czerwca. Nasze stowarzyszenie w ten sposób chce upamiętnić wspaniałego dziennikarza i prezentera radiowego jakim był Tomasz Beksiński. Przede wszystkim dlatego, że promował wartościową muzykę, m.in. właśnie z gatunku rocka progresywnego, którą pasjonował się szczególnie. Dodatkowo w tym wszystkim, mamy do czynienia również z występującym wątkiem lokalnym, gdyż Tomasz Beksiński olbrzymią sympatią darzył bydgoski zespół Abraxas.
Nasze stowarzyszenie już dzisiaj może również poinformować, że z wielką radością, przystało na dodatkowe propozycje złożone przez Fundację Beksiński. I tak, w ramach Festiwalu otrzymamy do dystrybucji ciekawie wydaną przez Fundację Beksiński książkę o Tomaszu Beksińskim pt. ” Tomasz Beksiński 1958-1999″ (będzie na nią promocyjna cena), a także otrzymamy do wyświetlania trzydziesto minutowy film pt. ” Doktor Jimmy”, także o Tomaszu Beksińskim. Książkę można zobaczyć na stronie w sklepie www. beksinski.com.pl .
Za wikipedią:
„Tomasz Sylwester Beksiński[1] (ur. 26 listopada 1958 w Sanoku, zm. 24 grudnia 1999 w Warszawie) – polski dziennikarz muzyczny, prezenter radiowy, tłumacz języka angielskiego”.
„Urodził się w Sanoku, był synem Zofii i Zdzisława”- bardzo znanego, polskiego malarza, rzeźbiarza, fotografa, rysownika i artysty posługującego się grafiką komputerową. „Muzyką interesował się już od 12 roku życia, szczególną pasję przejawiał do muzyki rockowej i jej mrocznych gatunków (jak rock progresywny, rock gotycki), oraz do horrorów”.
„Pod koniec lat 70. został dziennikarzem muzycznym i wkrótce stał się jedną z najbardziej charyzmatycznych osobowości wśród polskich prezenterów radiowych. Już jako licealista prowadził szkolny radiowęzeł w Sanoku”.
„Zadebiutował na antenie radiowej w 1982 roku w audycji Marka Niedźwieckiego. Radiowego rzemiosła uczył się od Piotra Kaczkowskiego, Jerzego Kordowicza i Korneliusza Pacudy. Na początku współpracował z Programem II Polskiego Radia, gdzie od1985 prowadził autorską audycję „Romantycy muzyki rockowej”, popularyzującą głównie muzykę New romantic. Równolegle prowadził „Klub stereo”, a następnie wraz z Tomaszem Szachowskim „Wieczór płytowy”. Jego ostatnią audycją w Programie II, był program „Czas na Rock”. Po przejściu w 1991 roku do Programu III prowadził audycję z cyklu „Muzyczna poczta UKF” i „Trójka pod księżycem”. Jego nocne autorskie audycje zyskały duże grono słuchaczy i status „kultowych”, będąc starannie opracowanymi całościami słowno-muzycznymi”.
Pisał felietony oraz recenzje do czasopisma „Tylko Rock” oraz „Magazynu muzycznego”. Od 1998 roku miał w „Tylko Rocku” stałą rubrykę pod tytułem „Opowieści z Krypty” gdzie drukowano jego felietony. Ogółem napisał ich 18. Pisał również felietony i reportaże filmowe do czasopisma „Machina„.
„Tomasz Beksiński był tłumaczem języka angielskiego. Przetłumaczył m.in. wszystkie ówczesne filmy o Jamesie Bondzie, Harrym Callahanie i niemal całą twórczość filmową i telewizyjną grupy Monty Pythona, których był gorącym miłośnikiem oraz kilkadziesiąt innych filmów, między innymi: Milczenie Owiec, Dzikość serca, Rój, Ktoś mnie obserwuje, Robin Hood – książę złodziei, Czas Apokalipsy, Po tragedii „Posejdona”, Ptasiek, Szklana pułapka, Nie oglądaj się teraz, Drakula, Frankenstein, Zabójcza broń, 1941, Smętarz dla zwierzaków, Wściekłe psy. Współpracował z TVP i firmą ITI”.
Tłumaczył również teksty piosenek, prezentowanych zespołów takich jak np.: The Cure, Devil Doll, Genesis, Marillion, Iron Maiden, King Crimson, Pink Floyd, The Doors, Ultravox,Joy Division, Lacrimosa, Depeche Mode i The Sisters of Mercy.